Gutenberg-galaksen ligger på Blaker, del 3
18.—26. april 2015
Med Asger Jorn, Rudolf Broby-Johansen, Institutt for degenerert kunst, Scandinavian Institute for Computational Vandalism og Sørumsand videregående skole.
Mens Guttormsgaards arkiv er på utstilling i byen, inntar andre aktører meieriet. Konger, vandaler og degenererte leter etter åpninger mot nye verdener eller et siste hvilested. Institutt for degenerert kunst arkiverer seg selv en gang for alle. Asger Jorns enestående bokkunst presenteres samlet. Kong Fredrik III rir inn på sin kalligraferte ganger. Scandinavian Institute for Computational Vandalism skimmer og skanner. Arkivet blir aldri det samme igjen.
Eksperimentene til Scandinavian Institute for Computational Vandalism er dokumentert i Report from the Gutenberg Galaxy (Blaker) no. 3, redigert av Karin Nygård og Ellef Prestsæter, med to nye essays av Matthew Fuller.
Velkommen til åpningsmottagelse i regi av Institutt for degenerert kunst lørdag 18. april kl. 14 på Blaker Aldershjem.
Omtale
“Fremgangsmåten vår er enkel: Vi har destruert arbeidene våre ved hjelp av avfallskverner og en food processor. Det resulterende støvet er nå spredd i utstillingsrommet ved hjelp av en støvsuger i revers. Everythig is dust. Etter utstillingen støvsuger vi alt opp igjen. Støvsugerposen blir arkivmappe. Vi håper Guttormsgaard vil ha støvposen i arkivet sitt. Gebissene vi har fått laget er også en slags arkivering av det nærmeste du kommer våre signaturer. De arkiveres for fremtidig bruk. Det er fritt frem om noen skulle føle seg kallet. […] Til utstillingen på Blaker har vi laget en publikasjon som oppsummerer en helt annen side av virksomheten vår. Everythig er et mange hundre sider tykt kompendium som dokumenterer alt ved aktivitetene våre som ikke er synlig i installasjons- og interiørfotografiene våre. Det er den uoffisielle historien, og den er minst like viktig. Rykter, bilder vi har delt med hverandre, skisser, kontrakter, oppsigelser, advokatbrev osv.”
Intervju med Institutt for degenerert kunst i Kunstkritikk, 20. april 2015.
“Det er en veldig annerledes tilnærming til arkivering, vanligvis handler arkivering om å finne de viktigste aspektene ved gjenstanden, for å kunne ta vare på den best mulig. Institutt for degenerert kunsts definisjon av hva det vil si å ta vare på gjenstander er altså, ganske enkelt, å destruere dem.”
Intervju med Ellef Prestsæter i Natt og dag, 21. april 2015.
Sara R. Yazdani kåret utstillingen til en av årets beste i Kunstkritikk, 21. desember 2015.
“Boka har alltid vært i forandring og vil ikke forsvinne, sier Matthew Fuller, professor i kulturstudier ved University of London. […] Fuller mener Guttormsgaards arkiv er viktig fordi det viser bredden i bokas evolusjon som et sosialt og kulturelt uttrykk. Poenget er at boka grunnleggende sett er en åpen og omskiftelig form, hevder den britiske professoren.”
Intervju med Matthew Fuller i Klassekampen, 20. april 2015.
“Jorn ville fortelle kunsthistorien i bilder, og han mente han som kunstner kunne fortelle kunsthistorien på en måte som ville vise noe annet enn det akademikerne som skriver kunsthistorie formulerer. Jorn mente at akademikernes kronologiske framstilling av kunsthistorien gikk på bekostning av bildenes egne fortellinger, sier Prestsæter. […] Asger Jorn plukket opp mange ideer fra den danske kunsthistorikeren og forfatteren Rudolf Broby-Johansen, som også får en bred presentasjon på utstillingen. Han har også vært en avgjørende premissleverandør og inspirator for Guttormsgaard.
– Rudolf Broby-Johansen har vært et direkte forbilde, ikke minst hans berømte bok Hverdagskunst – verdenskunst. Det er jo det som har vært greia mi også, kunst som springer ut fra det alminnelige folkets hverdag, sier Guttormsgaard.”
Intervju med Guttorm Guttormsgaard og Ellef Prestsæter i Klassekampen, 24. april 2015.
“I en viss forstand er alle Brobys trykksaker håndbøker: De er laget for å hjelpe leseren til å orientere segbedre, i trafikken, politikken og i estetikken. Fra det legendariske bladet Pressen, der Broby og kameratene i Det Ny Studentersamfund avdekket korrupsjonsskandaler i kjølvannet av det danske bankkrakket i 1922, via pamfletter om Social Kunst på 1930-tallet til de 15 bindene «kunstvejvisere» han utga på 1980-tallet under headingen Med Broby gennem Danmark, er tendensen den samme: Broby inkluderer leseren, levendegjør historien og peker ut veien. «Folk kan altid, hvad de vil.» Det handler bare om å gjøre situasjonen håndgripelig.”
“Brobys hånd,” essay av Ellef Prestsæter om Rudolf Broby-Johansen i Klassekampen, 11. april 2015.
“Til utstillingen Archive has left the building samarbeidet Guttormsgaards arkiv med fotoelever fra Sørumsand videregående skole. 18. mars innredet de et mørkerom inne i kameraet. Ved hjelp av 35 lysfølsomme ark i A3-format avbildet de meieriets gårdsplass, opp ned, speilvendt og negativt. Tre-fire ark ble montert på veggen om gangen. Lukkeren – et papirark – ble så åpnet i sju minutter, før fotopapiret ble fremkalt og fiksert. Det store bildet er fullt av tid: Ikke bare er hvert ark eksponert i sju minutter; det tok en hel skoledag å få eksponert og fremkalt alle arkene. De halve bilene er vitnesbyrd om tiden som gikk mellom eksponeringene. To dager senere var det solformørkelse, og sola dukket opp på veggen i kameraet. Ved å redusere lukkertiden til to tideler (raskere klarte de ikke å bevege hånden), lyktes det fotografene å fange inn et skarpt avtrykk av den sigdformete sola, som ble montert inn i det større bildet.
“Gjennom hullet,” presentasjon ved Guttorm Guttormsgaard og Ellef Prestsæter i Flettverk 2.
Laget med støtte fra Norsk kulturråd og Fritt Ord. Foto: Anders Henriksen.