22. september – 28. oktober
JOBBY – en leilighetsutstilling
Arbeidstittelen for utstillingen til Ann Cathrin November Høibo og Malin Graesse i Guttormsgaards arkiv var Working It. Her skulle det med andre ord jobbes, og selv om formuleringen var hentet fra det teoretiske forfatterskapet til tekstilkunstneren Anni Albers (1899–1994), ble arbeidet med utstillingen alt annet enn en teoretisk øvelse. I én uke har de bodd og jobbet i meieribestyrerens leilighet. De har flyttet på ting, snudd på dem og blanda. De har vasket, fyrt i peisen, laget mat og gjort mer eller mindre vellykkede forsøk på å sove. Det er utvilsomt noe annet å bo blant ting enn å se dem på museum. Det er fristende å si at Malin og Anka har laget den utstillingen de hadde leilighet til. Resultatet er installasjoner og hverdagsimprovisasjoner som ingen har sett maken til før. Ankas gjennomsiktige vevnader hviler på ryer fra meieriet. Iranske nomadebånd brukes som jekkestropper. Damene har dekket et overdådig bord og invitert Hannah Ryggen, Sigrun Munthe og kurdiske tenåringsjenter som vever for å slippe å gifte seg for tidlig, på besøk. Dette er en utstilling med fasttelefon og trådløse ånder, et sted der man kan la seg berøre og beføle av kunsten, uten hvite hansker. Det er lett å la seg friste, men også best å være på vakt. Utstillingen har nemlig klo. Og liksom for å gni det inn, serveres det ostepop. Jeg tror alle trenger en jobby.
Ellef Prestsæter
Art work deals with the problem of a piece of art, but more, it teaches the process of all creating, the shaping out of the shapeless. We learn from it that no picture exists before it is done, no form before it is shaped. The conception of a work gives only its temper, not its consistency. Things take shape in material and in the process of working it, and no imagination is great enough to know before the works are done what they will be like. (Anni Albers)
Is it worth it? Let me work it.
I put my thing down, flip it and reverse it. (Missy Eliot)
Foto: Tor S. Ulstein / KUNSTDOK