If only I stayed with the old paradigm of the ideal, of serenity, of perfect internality, of tranquil grandeur. Then I might have understood more of what I was looking at; but I was determined to see something else. The serpent stood for too much.
21. april er det 99 år siden den tyske kunsthistorikeren Aby Warburg (1866—1929) holdt lysbildeforelesning om slangeritualer og ormesymbolikk for pasienter og ansatte ved et mentalsykehus i sveitsiske Kreuzlingen. Forelesningen til Warburg, som selv var innlagt etter et alvorlig sammenbrudd, tok utgangspunkt i bilder han hadde tatt under en Amerika-reise på 1890-tallet, da han besøkte landsbyer i Sydvesten der urbefolkningens ritualer med levende slanger var blitt en attraksjon for antropologer så vel som turister.
Nora Joungs separatutstilling i Guttormsgaards arkiv åpner 21. april med en performance basert på Sigurd Tenningens norske oversettelse av Warburgs forelesning, «Bilder fra Pueblo-indianernes område i Nord-Amerika».
Lørdag 30. april kommer Erling Kittelsen til Blaker for å lese fra diktsyklusen HUN (1989), en poetisk dialog med Voluspå. Arrangementet finner sted i Meierisalen kl. 14.
Nora Joung er kunstner og kritiker. Hun er medlem i kunstnergruppa Rose Hammer og én av fire personer som organiserer det kunstnerdrevne visningsrommet Destiny’s i Oslo. Ormeobservasjoner er en ny installasjon utviklet i samarbeid med Guttormsgaards arkiv. Kommende utstillinger inkluderer Jeg kaller det kunst (åpningsutstillingen til det nye Nasjonalmuseet i Oslo) og en separatutstilling i Stormen kunst/dájdda i Bodø.
Installasjonsfotografier: Tor S. Ulstein / KUNSTDOK.
Oversettelsen av Warburgs lysbildeforelesning planlegges utgitt i bokserien Verdenskunst — hverdagskunst, som redigeres av Ellef Prestsæter og utgis av Torpedo Press i samarbeid med Guttormsgaards arkiv.